Majlis menandatanganj Memorandum Persefahaman (MoU) di antara Nu Ideaktiv Sdn Bhd dan Enrichment Media Lab Sdn Bhd telah diadakan semalam bertempat di Pejabat Urusan Nu Ideaktiv di Shah Alam
Syarikat diwakili Encik Syamil Fahim Mohamed Fahim, Ketua Pegawai Eksekutif Nu Ideaktiv dan Muhamad Ashraf DM Tej Nasir, Pengarah Urusan Enrichment Media Lab telah menyempurnakan acara menandatangani memorandum, sekali gus memeterai kerjasama dan perlantikan Enrichment Media Lab sebagai rakan pakar media mensasarkan segmen Perusahaan Kecil Sederhana Melayu (PKS).
Menerusi kerjasama ini, Enrichment Media Lab akan bertindak sebagai rakan pakar media yang menyediakan perkhidmatan dan perundingan untuk pakej pemasaran serta pengiklanan eksklusif bagi segmen PKS dalam industri kecantikan, kesihatan, makanan dan minuman, pakaian, perabot, pendidikan dan bimbingan.
Nu Ideaktiv yang memiliki lebih 17 jenama dan peneraju dalam industri media berbahasa Melayu, menyediakan kandungan, platform dan pelaksanaan sejajar dengan kerjasama yang dibuat.
Ads
Syamil Fahim dalam ucapannya memberitahu, MoU ini adalah permulaan untuk kerjasama bagi membantu dan meningkatkan lagi industri PKS negara ini menerusi media sebagai pemacu utama.
“Melihat kepada kepakaran yang dipunyai oleh Enrichment Media Lab dalam segmen industri pengiklanan PKS dan pengetahuan mereka bagaimana PKS merangka strategi dalam pemasaran dan pengiklanan, adalah menjadi satu peluang dan kelebihan bagi Nu Ideaktiv untuk berkolaborasi dan berkerjasama dengan syarikat ini bagi menguasai segmen pengiklanan media PKS.”
“Kerjasama ini juga bertujuan membantu perniagaan dan pengasas jenama untuk berkembang menerusi hebahan media meluas, pelaksanaan acara dan promosi rentas platform yang dimiliki Nu Ideaktiv di digital, program tv dan banyak lagi,” katanya.
Ads
Enrichment Media Lab sebagai agensi pakar media melihat Nu Ideaktiv sebagai syarikat yang berpotensi untuk membantu membangun industri PKS.
“Nu Ideaktiv memiliki pelbagai jenama media No.1 di Malaysia yang boleh membantu PKS berkembang maju dan menembus audiens sasar bagi pertumbuhan perniagaan dan sasaran keuntungan syarikat.”
Ads
“Kerjasama ini tidak terhad kepada satu medium sahaja. Berdasarkan hala tuju sesebuah perniagaan, kita boleh melaksana pelbagai projek yang signifikan, mencapai sasaran dan mentransformasi perniagaan,” kata Ashraf.
Antara kerjasama awal Nu Ideaktiv dan Enrichment Media Lab adalah menerusi penerbitan rancangan TV iaitu perjalanan keibubapaan pemilik jenama Noir dalam PA&MA : Diari Madammu, dan IMPIANA Makeover Ruang Selebriti yang dihiasi oleh Ella furniture. Rancangan ini bakal bersiaran di saluran Astro awal tahun hadapan.
“Kami juga sedang merangkakan satu acara besar untuk meraikan Ramadan dan Syawal, yang akan diumumkan dalam masa terdekat,” kata Syamil lagi.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Baru ini tular mengatakan negara bakal mengalami suhu sejuk melampau. Hal Malaysia alami suhu sejuk ini pernah menggemparkan negara kerana Kuala Krai, Kelantan pernah merekodkan suhu sejuk malah tular penduduknya memakai baju sejuk, seolah berada di luar negara.
Bagaimana pun fenomena mengatakan Malaysia bakal mengalami cuaca sejuk berkali ganda diperbetulkan oleh Muhammad Syafiq di fb yang sering berkongsi fakta berkaitan geografi negara ini.
Bacalah penjelasannya seperti dikongsinya di fb miliknya.
Berkali ganda itu tidak la. Sedikit sejuk itu betul. Peristiwa lazim ketika musim monsun timur laut apabila adanya ledakkan keluar udara sejuk dari sistem tekanan tinggi yang sangat kuat di kawasan pedalaman dan timur Asia menuju ke rantau negara kita.
Kita masih lagi berada di dalam musim monsun timur laut yang dijangka berterusan sehingga ke Mac nanti.
Luruan monsun boleh menyebabkan keadaan cuaca lebih lembab dan suhu sedikit sejuk daripada kebiasaan.
Selain itu, fenomena La Nina yang sedang berlangsung ketika ini juga akan turut mempengaruhi suhu di rantau negara kita.
Kuala Krai, Kelantan pernah alami suhu serendah 15.7°C semasa monsun timur laut beberapa tahun yang lalu. Cameron Highlands, Pahang pada 01 Februari 1978 pula pernah alami suhu 7.8°C .
Peta yang sedang tular itu menunjukkan anamoli suhu. Anamoli suhu bermaksud suhu yang tidak biasa daripada suhu purata.
Ada yang beranggapan kita akan alami suhu yang sangat sejuk berpandukan data yang tertera di dalam peta.
Bukan begitu.
Secara ringkasnya, jika anamoli suhu negatif, bukan bermaksud suhu rantau negara kita itu berada di bawah paras beku tetapi ia merujuk kepada suhu sejuk daripada suhu purata . Jika anamoli suhu semakin tinggi (positif ), bermaksud semakin panas berbanding suhu purata.
* Saya ada lampirkan unjuran model ramalan GFS berkenaan suhu dan anamoli suhu pada 18 Januari 2021, jam 02:00 PM.
Boleh perhatikan peta anamoli suhu ada yang menunjukkan negatif di sebahagian kawasan tetapi suhu masih lagi di atas paras beku.Seperti yang saya nyatakan, anamoli suhu negatif bukan bermaksud suhu berada di bawah paras beku.
Sekian. Wallahu A'lam. Ikuti Channel telegram 'AstroMet Malaysia' untuk maklumat menarik berkenaan topik astronomi dan meteorologi :- ( https://t.me/AstroMetMalaysia )
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Industri penerbangan dijangka kembali normal pada tahun 2022 dengan pembukaan semula secara berperingkat perjalanan rentas negeri dan sempadan antarabangsa, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes.
Beliau turut menyarankan pelaksanaan dasar yang lebih baik untuk menghindari sebarang gangguan dalam perjalanan sambil menambah kerajaan seharusnya memutuskan apa yang diperlukan untuk membuka sempadan termasuk dokumen yang diperlukan untuk tujuan perjalanan.
“Saya rasa itu akan dapat diselesaikan menjelang September atau Oktober apabila kita membenarkan perjalanan rentas negeri dan beberapa penerbangan antarabangsa,” kata beliau semasa webinar mengenai “Communication Organisational Change Across Culture” hari ini.
Webinar ini dianjurkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia. – Bernama
Dikenali sebagai kota metropolitan, Kuala Lumpur turut menawarkan pelbagai lokasi moden dan tradisi menarik selain kaya dengan budaya makanan yang pelbagai serta menjadi syurga buat penggemar membeli-belah untuk diterokai.
Lihat sahaja pelbagai destinasi menarik yang tersergam indah seperti Kampung Baru, Taman Tugu, Taman Tasik Titiwangsa, Menara Kuala Lumpur, KL Bird Park, Pusat Sains Negara, Menara Berkembar Petronas (KLCC) dan Petaling Street.
Namun, ibu negara Malaysia yang pernah sunyi dan sepi seketika akibat pandemik COVID-19, kini bangkit semula menerima kedatangan pelancong domestik selari dengan saranan kerajaan yang menggalakkan percutian dalam negara sejak Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) berkuat kuasa. Sehubungan itu, pelbagai inisiatif dilakukan peserta industri pelancongan bagi merancakkan kembali industri dengan menawarkan kombinasi pelbagai makanan, budaya dan alam sekitar yang menarik.
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sendiri 'turun padang' untuk berkolaborasi dengan pemain industri dalam memperkenalkan pelbagai tawaran yang menarik khas buat warga kota bagi merancakkan pasaran pelancongan domestik. Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata pihaknya bertindak sebagai penyokong kepada penggiat industri pelancongan di Kuala Lumpur dalam mempromosikan setiap inci kota metropolitan ini kepada masyarakat.
"Rakyat Malaysia selalu berpandangan yang mereka tahu secara menyeluruh (tentang Kuala Lumpur) tetapi hakikatnya terdapat banyak lagi tempat-tempat menarik yang masih kita tidak tahu akan kewujudannya. Contohnya, Saloma Link Bridge yang tersergam indah dan telah siap dibina, malah masih ramai yang belum mengetahui inisiatif DBKL yang mengindahkan lorong-lorong belakang di sekitar Bukit Bintang yang bertujuan menarik lebih ramai pelancong menghargai lokasi terbiar," katanya.
Platform media sosial dan penggunaan teknologi maklumat akan menjadi 'senjata' utama dalam menyusun strategi bagi mempromosikan Kuala Lumpur. DBKL bercadang mengembangkan penggunaan teknologi dengan melaksanakan Kuala Lumpur Augmented Reality Trail bagi mendapatkan maklumat berkaitan sejarah serta tempat-tempat menarik di ibu kota. Usaha ini akan menjadi medium baharu dalam penyampaian kepada pelancong.
Bagi membantu sektor itu bangkit semula, MOTAC menerusi Tourism Malaysia akan memperkukuh inisiatif di bawah pelancongan domestik melalui kempen Cuti-Cuti Malaysia. Justeru, kerajaan negeri dan pemain industri dalam sektor pelancongan serta kebudayaan khususnya digesa agar memastikan perkhidmatan serta produk yang ditawarkan berkualiti tinggi, terutama mengenai keselamatan kesihatan dan kebersihan
Pengarah Tourism Malaysia Wilayah Tengah, Mohd Izal Mohd Nor pula menyeru orang ramai agar merebut peluang untuk bercuti dalam negara berikutan pelbagai tawaran hebat disediakan daripada pemain industri pelancongan selepas teruk terjejas akibat pandemik COVID-19.
Keputusan kerajaan membenarkan pelancongan domestik memberi peluang kepada kebanyakan pemain industri menawarkan pakej pelancongan dengan potongan harga yang menarik. Ini adalah masa yang tepat untuk bercuti dengan peluang merasai pelbagai pakej pelancongan bertaraf 'kayangan' pada harga murah. Justeru, orang ramai perlulah mengambil peluang ini untuk menikmatinya walaupun hanyalah sekadar bermalam di hotel. Malah, kesediaan pemain industri memberi diskaun luar biasa itu mampu merancakkan kembali sektor pelancongan setelah negara terkesan dengan COVID-19.
Kesediaan hotel bertaraf lima bintang menawarkan pakej atau harga istimewa adalah bersifat sementara demi memanfaatkan pelancong domestik dalam tempoh Perintah kawalan Pergerakan (PKP). Dengan keadaan sempadan negara yang masih belum dibuka, banyak hotel mewah mengambil peluang menawarkannya kepada pelancong domestik untuk menikmati pengalaman premium dengan kos yang lebih rendah. Jadi jangan lepaskan peluang ini dengan melayari laman sesawang lokasi yang anda ingin tujui.