Jom cuba ke Uncle Wong Happy Farm di Port Dickson, Negeri Sembilan! Khas buat anda yang suka dengan sukan extreme atau aktiviti outdoors, pasti suka mengunjungi tempat ini.
Layan ATV dan Aktiviti Air di Uncle Wong Happy Farm
Ini merupakan taman aktiviti yang menawarkan aktiviti seperti riding ATV, Pedal Boat dan Kayak. Kalau bersama keluarga atau kawan-kawan mesti seronok.
Uncle Wong Happy Farm ini sangat luas dan menawarkan beberapa route ATV untuk anda pilih mengikut tahap pengalaman anda.
Apa yang menarik, di dalam taman ini terdapat sebuah tasik di mana anda boleh melakukan aktiviti air. Sesuai lah nak bawa anak pun, sebab ada aktiviti air juga.
Ada Tapak Camping
Jika anda ingin merasai pengalaman berkayak atau menaiki paddle boat, cubalah di sini. Sesuai untuk melakukan aktiviti team building, Uncle Wong Happy Farm ini juga menyediakan perkhidmatan tapak camping dan BBQ. Seronok kan?
Waktu Operasi: 9am-7pm
Alamat: Lot 11886, Bukit Permata, 71010 Lukut, Negeri Sembilan
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Pasar Tani Terapung Di Sungai Pengkalan Datu, Jadi Tarikan Pengunjung Ke Kota Bharu
Pasar Terapung Pulau Suri, Tumpat bukan pasar terapung tunggal yang ada di negeri Kelantan. Malah ada satu lagi pasar terapung yang tidak kurang hebatnya yang mula dibuka kepada orang ramai pada September 2017 itu turut memiliki tarikan tersendiri.
Baca: https://www.libur.com.my/pulau-suri-di-tumpat-kelantan-ada-pasar-terapung-rare/
Selain terletak lebih dekat dengan bandar Kota Bharu, pasar terapung itu turut dikenali sebagai ‘Pasar Tani Pelancongan’. Ia terletak kira-kira tujuh kilometer (km) dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa dan hanya 10km dari Kota Bharu.
Seperti pasar terapung di Pantai Suri, pasar terapung Pengkalan Datu juga hanya beroperasi pada hari Sabtu iaitu bermula jam 8 pagi hingga 2 petang. Kebanyakan pengunjung yang datang ke sini bukan sahaja untuk menikmati pelbagai juadah dan barangan tradisional tempatan malah tangkapan hidupan laut segar daripada nelayan setempat.
Di pasar ini, pengunjung masih boleh mendapatkan sajian makananan yang masih mengekalkan keaslian tradisi hasil yang menyelerakan dan paling penting harganya cukup berbaloi dan murah. Antara menu kegemaran ramai di pasar ini seperti nasi kerabu, kuih jala mas, kuih tahi itik, dan kuih Asam Gumpal iaitu kuih tradisional yang lemak manis diperbuat dengan biji sagu dan berinti, serta dimasak dengan kuah santan.
Apa yang menariknya, sambil membeli-belah dan menikmati juadah, pengunjung juga turut dihiburkan dengan beberapa persembahan kebudayaan dan aktiviti yang menarik. Nah! tidak perlu bersusah payah untuk ke luar negara semata-mata ingin merasai pengalaman membeli-belah di pasar terapung, di negara kita semuanya ada!
Jom cuti-cuti di Kelantan~
Sumber: Malaysia Aktif
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
BAKUN: EMPANGAN SELUAS SINGAPURA
Empangan Bakun ialah empangan hidroelektrik merentasi Sungai Balui di Sarawak, Malaysia. Empangan ini dapat menjana 2,400 MW tenaga elektrik. Dahulu mendapat tentangan hebat dari masyarakat tempatan di kawasan ditenggelami air.
Fakta menarik Empangan Bakun
- Bakun empangan terbesar di Malaysia, dan antara terbesar di Asia, selain beberapa empangan yang lebih besar di negara China.
- Empangan Bakun empangan jenis CFRD yang ke-4 tertinggi di dunia dengan ketinggian 205 m.
- Tasik Bakun menjadi tasik terbesar di Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
- Kedalaman tasik sekitar 100-200 meter
- Stesen jana kuasa Bakun menjadi penjana elektrik terbesar di Malaysia, mengatasi Empangan Pergau.
- Talian penghantar bawah laut Bakun menjadi yang terpanjang di dunia, mengatasi talian penghantar dari Norway ke Belanda.
- Empangan Bakun yang ke 44 tertinggi didunia 205 m (673 kaki).
- Saiz Empangan Bakun lebih besar daripada Singapura.
- Empangan Bakun terhasil dari beberapa sistem sungai antaranya Sungai Majoh, Sungai Belepeh, dan Sungai Balui lalu menjadi Sungai Rajang.
- Sebelum aliran sampai Empangan Bakun, aliran lalui satu lagi empangan, iaitu Empangan Hidroelektrik Murum yang mengempang Sungai Luar serta Sungai Plieran. Jarak antara kedua-dua empangan sekitar 60-123km mengikut jalan dilalui.
- Empangan Bakun adalah hak milik mutlak Kerajaan Negeri Sarawak.
Video pelepasan air di Empangan Bakun
Sejarah projek
Cubaan pertama
Kerja ukur tanah dimulakan pada tahun 1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980-an. Kajian merangkumi pelan induk dan upaya bina, kajian batuan dan tanah, kajian janaan hidro, reka bentuk empangan, kajian alam sekitar dan sosioekonomi dan kajian talian penghantar.
Projek ini telah dimulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
Cubaan kedua
Projek ini diteruskan semula oleh YAB Mahathir Mohamad pada 1993. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada Bakun Hydroelectric Corporation, iaitu syarikat usahasama Ekran Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Kerajaan Sarawak, Syarikat SESCO Berhad dan Malaysia Mining Corporation Berhad. Bakun Hydroelectric Corporation telah memberi kontrak elektrikal, mekanikal dan penghantaran kepada ABB. Beberapa pakar runding yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation, TNB Hydro (anak syarikat Tenaga Nasional Berhad) dan KLIA Consult.
Projek terhenti akibat kemelut ekonomi 1997.
Cubaan ketiga
Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd. Hanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”. Pembinaan talian penghantar bawah laut tidak akan dilaksanakan.
Kontraktor baru ialah Malaysia-China Hydro JV Consortium, iaitu syarikat usahasama Sime Engineering Berhad, iaitu anak syarikat Sime Darby Berhad dan Sino-Hydro Corporation dari China. Rakan kongsi kecil yang lain ialah WCT Berhad, MTD Capital Berhad, Ahmad Zaki Resources Berhad, Syarikat Ismail Berhad dan Edwards & Sons Berhad. Tarikh siap ditetapkan pada September 2007. Harga kontrak sivil ialah RM 1.8 bilion. Kerja elekromekanikal diberi pada satu kontrak kepada IMPSA dari Argentina dan satu kontrak lagi kepada Alstom dari Perancis.
Pada 2004, pakar runding JW Knowles telah diupah untuk mengkaji sebab kelewatan projek. Jururunding lain yang terlibat ialah Snowy Mountain Engineering Corporation dan OPUS International Malaysia.
Perkembangan terkini semasa cubaan ketiga
Pada tahun 2003, Gulf International Investment Group (GIIG) telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun. GIIG ialah syarikat usaha sama antara Syed Mokhtar Al-Bukhary, orang kaya dari Malaysia dan Mohamad Ali Al-Abbar, orang kaya dari Dubai. Tujuan pembelian ialah sebagai sumber tenaga elektrik untuk sebuah lagi pelaburan mereka iaitu kilang pelebur aluminium yang akan dibina di Similajau, Sarawak. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan pembinaan Empangan Bakun.
Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahan api seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan. Tenaga Nasional Berhad telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby ialah yang terkehadapan dalam usaha mendapatkan kontrak melaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
Pada November 2006, berita tersebar mengenai penggabungan Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 bilion. Serentak dengan penggabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu Sime Engineering Sdn Bhd akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan dalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.
Pemeliharaan alam sekitar
Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asap berhampiran Bakun.
Laporan Penilai Kesan Alam Sekitar atau secara ringkasnya EIA bagi projek Empangan Bakun menyatakan bahawa paras air tasik Bakun ialah 195 meter dan 228 meter yang telah membentuk 18 buah pulau. Namun begitu, sehingga Februari 2010 paras air Empangan Bakun telah mencecah 228 meter dan menyebabkan ladang-ladang baru, kawasan perkuburan baru dan rumah panjang baru tenggelam.
Spesifikasi Empangan Bakun
Bahagian kekal empangan adalah seperti berikut:
Empangan utama
Tinggi 205 m dari tapak ke puncak. Panjang 750 m dari hujung ke hujung. Isipadu 16.71 juta meter padu.
Aras puncak ialah 235 m atas aras laut. Aras air maksimum ialah 232 m. Aras operasi ialah 228 m maksimum dan 195 m minimum.
Takungan – luas permukaan ialah 695 km persegi, dan kawasan tadahan ialah 14,750 km persegi. Isipadu takungan ialah 43,800 juta meter padu.
Tandop – 8 petak dengan 2 pintu tandop setiap petak.
Alur limpah – luahan 15,000 meter padu sesaat.
Terowong jana – 8 terowong dengan 8.5 m bukaan rentang, dan panjang 760 m setiap satu.
Rumah janakuasa- Di atas tanah, 4 tingkat berukuran 250 m panjang x 48 m lebar x 48 m tinggi.
8 set jana kuasa merangkumi 8 turbin jenis Francis dengan bersaiz 300 MW sebuah, 8 jana kuasa bersaiz 360 MVA sebuah dan 8 pemboleh ubah bersaiz 360 MVA sebuah.
Talian penghantar
Terdapat tiga bahagian utama talian penghantar:
Pertama, talian AC voltan tinggi dari Bakun ke Bintulu sepanjang 160 km. Talian 275 kV ini akan mengalirkan tenaga dari Empangan Bakun ke sebuah stesen pencawang di Bintulu, dan seterusnya ke grid elektrik Sarawak yang dikendalikan oleh Syarikat SESCO Berhad.
Kedua, talian DC voltan tinggi dari Bakun ke Tanjung Parih, Sarawak sepanjang 660 km. Talian ini pada voltan 500 kV jenis dwikutub (dua kutub; positif dan negatif).
Ketiga, talian DC voltan tinggi dari Tanjung Parih, Sarawak ke Tanjung Tenggara, Johor sepanjang 670 km. Talian ini berada di bawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
Sebagai sebahagian sistem talian penghantar ini, 2 stesen pengubah akan dibina di Bakun dan Tanjung Tenggara. Talian DC voltan tinggi ini akan disambung ke Grid Nasional yang dikendalikan oleh Tenaga Nasional Berhad.
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI
Bangunan Warisan Di Kuala Lumpur Lokasi Ideal Kaki Instagram Bergambar
Kuala Lumpur merupakan tempat pentadbiran ketika zaman British sebelum Merdeka lagi. Disebabkan itu, Bandaraya Kuala Lumpur dihiasi pelbagai binaan agung serta struktur bangunan yang menpunyai nilai sejarah yang tinggi dan menarik.
Kalau pelancong luar datang memang teruja untuk ambil gambar kenangan disekitar kawasan tersebut. Antara destinasi tersebut adalah Bangunan Sultan Abdul Samad, Victorian Fountain, Restoran Warisan, Kelab Diraja Selangor dan Bangunan Stesen Keretapi Tanah Melayu.
Teknologi makin maju, ayuh rakyat Malaysia perkenalkan negara anda dan ajak lebih ramai pelancong luar datang melalui gambar-gambar destinasi menarik yang ada disekitar Kuala Lumpur ke dalam sosial media!
Bangunan Sultan Abdul Samad
Bangunan Sultan Abdul Samad yang terletak berhadapan Dataran Merdeka menjadi mercu tanda bandar raya Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia. Tidah lengkap jika pelancong luar yang mengunjungi Kuala Lumpur tindak singgah di sini untuk mengambil gambar kenang-kenangan. Bangunan ini mengambil nama Sultan Abdul Samad, sempena nama Sultan Selangor yang memerintah ketika itu dan dibina pada 1894. Kini, bangunan ini telah diwartakan sebagai Warisan Kebangsaan dan pernah suatu ketika dijadikan sebagai Mahkamah Agung.
Reka bentuknya dihasilkan oleh Arthur Charles Alfred Norman, seorang arkitek Inggeris sekitar tahun 1893-1897. Beliau mendapat ilham daripada seni bina Taj Mahal yang membawa kepada konsep seni bina Moor dalam arkitektur Bangunan Sultan Abdul Samad. Batu-bata yang berkualiti berwarna merah turut dibawa dari India. Bangunan dua tingkat ini mempunyai ketinggian 17.5 meter dengan menara jam setinggi 41.5 meter yang masih berfungsi sehingga kini. Ciri utama bangunan ini adalah pada ketiga-tiga kubahnya, menara jam besar dan arked. Jika dilihat dari pandangan atas, keseluruhan bangunan ini berbentuk seperti huruf F.
Sambutan Detik Bersejarah
Kubah tembaga yang berkilauan dan sebuah menara jam tinggi 40 meter menjadi saksi kepada pelbagai peristiwa sejarah, di antaranya pengisytiharan kemerdekaan Malaysia (Malaya pada ketika itu) pada 31hb Ogos, 1957 dan juga penurunan Bendera Union Jack. Bangunan Sultan Abdul Samad menjadi lokasi untuk peristiwa-peristiwa penting seperti Perarakan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos dan ketibaan Tahun Baru. Berhadapan bangunan ini letaknya Dataran Merdeka yang turut menjadi lokasi acara-acara utama negara. Di sini juga terdapat tiang bendera tertinggi di dunia setinggi 100 meter.
View this post on InstagramSpent all my money on food and fabric ?
A post shared by CASEY BOOTH (@caseybooth_) on
View this post on InstagramA post shared by era putri amazta f (@eraamztf) on
View this post on InstagramI'm blessed and I thank God for every day for everything that happens for me.~
A post shared by bryan (@bryanwilly_) on
Kelab Diraja Selangor
Kelab Diraja Selangor atau dahulunya digelar The Spotted Dog adalah sebuah kelab sukan kriket di Kuala Lumpur yang bermula pada 1884. Kelab ini terletak di Jalan Raja berdekatan dengan Dataran Merdeka. Pada tahun 1884, struktur bangunannya hanya menggunakan papan dan berbumbung atap nipah sahaja. Ahli-ahli pertamanya terdiri daripada H.F. Bellamy, D.G. Campbell, S.E. Harper, D.G. Gordon, Arthur Charles Alfred Norman, S.B.R. Reyne, H.C. Syers, K. Tambusamy Pillai dan A.R. Venning. Dataran Merdeka pada asalnya merupakan padang kriket bagi Kelab Diraja Selangor.
Di padang hadapan bangunan ini merupakan lokasi bendera Union Jack diturunkan dan bendera Federasi Malaya dinaikan buat pertama kali pada tengah malam 31 Ogos 1957. Semenjak peristiwa itu, ia dikenali dengan nama Dataran Merdeka menjadi tempat perarakan sambutan ulang tahun kemerdekaan Malaysia setiap tahun. Di Dataran Merdeka terletak tiang bendera setinggi 95 meter yang merupakan tertinggi di dunia.
View this post on InstagramA post shared by المسافرون الجزائريون (@dztravelers) on
Victorian Fountain
Binaan Victorian Fountain merupakan sebuah mangkuk air pancur bertingkat yang terletak berhampiran dengan Dataran Merdeka. Usia air pancur ini dianggarkan berusia lebih 100 tahun. Ia dibawa khas dari England untuk diletakkan di Kuala Lumpur sebagai satu bentuk dekorasi tambahan untuk kota Kuala Lumpur. Dinamakan sempena Ratu England, Victoria, binaan air pancur ini mempunyai seni reka yang diadaptasi dari seni reka Art Nouveau.
Panggung Bandaraya
Bangunan Panggung Bandaraya merupakan antara binaan yang tertua di Malaysia berusia lebih 100 tahun. Pada suatu ketika dahulu, Panggung Bandaraya amat terkenal dalam kalangan penggiat teater dan pencinta seni untuk pementasan persembahan mereka. Malang tidak berbau, bangunan yang berciri Moor ini pernah terlibat dalam satu kebakaran pada tahun 1992, dan telah dipulihara semula sehingga menyenaraikannya antara panggung yang tercanggih di Malaysia.
View this post on InstagramPanggung Bandaraya 200118 #kltrip #dataranmerdeka
A post shared by rhaditya23 (@rhaditya23) on
View this post on InstagramA post shared by hermanto_bi (@hermanto_bi) on
Hotel Majectic Kuala Lumpur
Hotel Majestic Kuala Lumpur memberikan momen penuh bersejarah kepada setiap tetamunya, bukan sahaja mempunyai keistimewa dek kerana bangunannya tetapi ia merupakan binaan saksi sejarah Malaysia. Hotel Majestic direka oleh seorang arkitek Belanda, Van Leangeanderg dengan keluasan 150 kaki panjang dan 70 kaki tinggi. Semasa kegemilangannya, ia menjadi kediaman untuk golongan kenamaan serta kelompok elit penjajah British.
Bangunan ikonik itu mula membuka pintu untuk kunjungan tetamu pada 15 Ogos 1932 dan kini usianya mencecah 80 tahun. Terletak di lokasi strategik di Jalan Hishamuddin, Kuala Lumpur, bangunan ini pernah menjadi salah satu hotel terbesar di Tanah Melayu dengan kapasiti 51 buah bilik ketika itu. Kini The Majestic Kuala Lumpur dibuka semula setelah ditutup lebih 28 tahun dengan gabungan unsur tradisional dan moden, serta masih mengekalkan identiti lamanya.
View this post on InstagramA post shared by ezraihairi (@ezraihairi) on
Bangunan Keretapi Stesen Tanah Melayu
Bangunan Stesen Keretapi Tanah Melayu pada satu ketika dahulu merangkumi bangunan stesen, hotel dan pejabat pentadbiran dibina pada zaman kemuncak ketika berlakunya pembangunan pesat dan perubahan teknologi pengangkutan keretapi di Tanah Melayu. Bangunan ini merupakan stesen ketiga di Kuala Lumpur yang merupakan sebuah bangunan beratap sementara menghubungkan Kuala Lumpur ke Klang (Pengkalan Batu) dengan landasan keretapi yang pertama untuk menghubungkan bandar ini dengan kawasan-kawasan lain di Semenanjung Tanah Melayu.
Pada asalnya, bangunan stesen ini mengandungi tiga platform yang berkonsep ringkas dan terbuka dengan ruang legar yang luas berbumbung selari dengan platform. Stesen Keretapi Tanah Melayu ini merupakan antara bangunan terindah yang memperlihatkan perkembangan reka bentuk dan nilai estetika melalui kepelbagaian seni hiasnya seperti penggunaan berulang gerbang besar (Gothe) dan disulam beranda di setiap tingkat, serta tingkap besar dan kubah dengan tiang tegak terpintal yang terletak di empat penjuru bangunan.
Pulihara Kesan Kemusnahan
Dalam lipatan sejarah, bangunan ini pernah mengalami kemusnahan dan kerosakan besar iaitu di bahagian sayap utara akibat terkena bedilan bom semasa Perang Dunia Kedua. Kemudian, pada 14 November 1968, bahagian yang sama di tingkat kedua musnah akibat kebakaran yang tercetus.
View this post on InstagramA post shared by Søren Bisgård (@danarchia) on
Berlibur dan download seeNI sekarang!
KLIK DI SEENI