Rawang Bypass antara projek lebuhraya hebat dan komplikated di Malaysia. Di antara laluan projek ini, pengguna akan berada separas puncak pokok atau lebih tinggi bergantung pada kawasan. Selain itu, kenderaan juga akan melalui bawah talian kabel pencawang elektrik.

Rawang Bypass Lebuh Raya Paling Tinggi Malaysia Dibina ‘Atas’ Pokok Giam Kanching

Jambatan ini juga akan membelah awan di waktu pagi terutamanya selepas hujan yang akan memberikan pengalaman menarik bagi pengguna. Pemandangan sewaktu berada di atas lebuh raya paling tinggi Malaysia ini cukup memukau.

Laluan ini mula digunakan pada 30 November 2017 dan mengurangkan kesesakan jalan raya dan memendekkan masa perjalanan pengguna dari Serendah ke Selayang, terutamanya pada waktu puncak. Jika sebelum ini pengguna mengambil masa sehingga dua jam pada waktu puncak, kini mereka hanya memerlukan kurang daripada 30 minit untuk ke destinasi sama.

Trivia Rawang Bypass

Rawang Bypass Lebuh Raya Paling Tinggi Malaysia Dibina ‘Atas’ Pokok Giam Kanching Rawang Bypass Lebuh Raya Paling Tinggi Malaysia Dibina ‘Atas’ Pokok Giam Kanching

Ads
  • Projek Rawang Bypass antara Serendah ke Rawang sepanjang 23km ini direka arkitek tempatan; Tuan Haji Radzali Mokhtar.
  • Laluan ini penting dan memendek waktu perjalanan di waktu puncak ke KL dari 2 jam kepada 30 minit sahaja. Ia juga bakal menaik pembangunan di Serendah, Batang Kali dan Tanjung Malim.
  • Keunikan Jalan Pintas Rawang ini ialah pembinaan struktur tiang tertinggi di Malaysia dengan ketinggian 58.2 meter dari aras tanah.
  • Laluan ini merentasi Taman Warisan Selangor, yang padat dengan hutan. Ia unik kerana tiang dibina tidak lurus bagi meminimakan impak kerosakan terhadap ekosistem Taman Warisan Negeri Selangor. Ia juga bagi memastikan kawasan rezab hutan kekal terpelihara terutamanya spesies haiwan hutan yang kian pupus
  • Rawang Bypass juga dibina sedemikian rupa bagi memelihara sejenis pokok endemik iaitu pokok yang hanya ditemukan di satu kawasan sahaja yang dikenali sebagai Giam kanching. Hutan Simpan Kanching, Rawang menjadi satu-satunya lokasi pokok tersebut boleh hidup dan dijumpai di dunia.

Video ringkas Rawang Bypass oleh JKR Malaysia 

Ads

JALAN PINTAS RAWANG (RAWANG BYPASS)

JALAN PINTAS RAWANG (RAWANG BYPASS)Rakaman drone dan fakta menarik Rawang ByPass. Story penuh http://www.libur.com.my/rawangbypass/📹 Jabatan Kerja Raya Malaysia ( Public Works Department )#libur #rawangbypass

Posted by Majalah Libur on Monday, 2 October 2017

Sejarah Pembinaan

Rawang Bypass Lebuh Raya Paling Tinggi Malaysia Dibina ‘Atas’ Pokok Giam Kanching

Pembinaan Rawang Bypass di Bandar Rawang sebenarnya tertunda 2,132 hari; hampir enam tahun atas sebab posedur kerja dan proses pihak ketiga yang diluar kuasa Jabatan Kerja Raya.

Projek ini diluluskan di bawah Plan Malaysia ke-9 (RMK9) bertujuan mengurang kesesakan teruk di Bandar Rawang dan memajukan lagi sistem jalan ke Kuala Lumpur. Projek ini melibatkan penambahbaikan 10.72km jalan sedia ada dan pembinaan empat lorong dua hala untuk 12.58km bermula 16 Julai 2005 dan dijangka siap 12 Januari 2008 dengan kos anggaran RM203.47 juta.

Ads

Namun beberapa perjanjian tambahan dimetrai termasuklah peruntukan khas bagi kos kerja:

  • Kejuruteraan awam, mekanikal dan elektrik
  • Pembinaan jalan alternatif sepanjang 3.3km melalui Taman Warisan Negeri Selangor
  • Penambahbaikan 1.57km lebuhraya persekutuan
  • Memanjangkan projek dari 15 Disember 2011 hingga 17 April 2015 dengan kos tambahan RM390 juta

Apabila audit dilakukan pada Oktober dan Disember 2016, mereka mengesahkan projek ini diurus baik, dan lanjutan masa 2,132 hari dibenarkan dengan tarikh siap dijangka pada 16 Mac 2017.

Sebagai tambahan, repot juga menunjukkan perubahan reka bentuk di laluan bertindih antara struktur tinggi dengan Lebuh Raya Latar yang melibatkan kos tambahan RM34.2 juta.

Sumber rujukan: http://www.thesundaily.my/news/2017/07/31/ags-report-rawang-bypass-construction-delayed-2132-days

Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR.
Berlibur dan download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI