Menjadi kelaziman dan tradisi penduduk terutama di kawasan kampung di Terengganu memasang pelita di sekeliling rumah dan di sepanjang jalan sekitar kampung untuk menceriakan suasana waktu malam pada hari-hari terakhir bulan Ramadan.
Bagi menceriakan lagi sambutan Aidilfitri di Terengganu tahun ini, kerajaan negeri mengambil inisiatif menganjurkan pertandingan Pelita Raya Online Beautiful Terengganu: PKP Raya Style 2020 yang menawarkan hadiah keseluruhan bernilai hampir RM8,000.
Ads
Dalam suasana Ramadan dan Aidilfitri kali ini agak ‘suram’ selaras dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) berikutan wabak COVID-19. Wujudnya pertandingan ini sekurang-kurangnya akan menceriakan sesebuah keluarga di kawasan kejiranan agar lebih kreatif dalam ‘menghidupkan’ suasana malam yang suram dan memeriahkan sambutan Aidilfitri.
Pertandingan itu terbuka kepada semua rakyat di negeri Terengganu dengan setiap penyertaan tertakluk kepada kreativiti peserta dalam menampilkan dekorasi pelita untuk menghiasi kediaman masing-masing.
Pertandingan dibahagikan kepada dua kategori iaitu foto terbaik dan video terbaik itu akan bermula pada 18 Mei hingga 26 Mei ini sekali gus dapat mempromosikan Terengganu sebagai lokasi pelancongan yang ‘wajib’ dikunjungi pada masa akan datang.
Ads
Bagi kategori video, peserta perlu memastikan klip yang dihantar tidak melebihi dua minit dan dibenarkan melakukan suntingan untuk menjadikan video mereka lebih menarik.
Bagi kategori foto, peserta perlu menghantar gambar suasana persediaan dan gambar pelita raya yang dibuat dengan minimum lima keping gambar termasuk swafoto berseorangan atau secara berkumpulan.
Ads
Penyertaan boleh dihantar melalui laman Facebook Beautiful Terengganu Malaysia dan mengikuti semua syarat yang telah ditetapkan.
Semalam Tourism Selangor telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bersama PKNS Real Estate (PREC) dalam usahasama membina dan membangunkan projek “SACC Walk Retail Container”.
Menerusi memorandum tersebut, ia merupakan langkah strategik dalam mengukuhkan lagi sinergi dan kerjasama dinamik untuk merancakkan kembali bidang peruncitan dan pelancongan negara.
Majlis pemeteraian yang berlangsung di Black Box@SACC Mall yang turut disiarkan secara atas talian telah disempunakan oleh Tuan Encik Azrul Shah bin Mohamad, Ketua Pegawai Eksekutif,Tourism Selangor dan Tuan Sr. Fakru Radzi bin Ab Ghani, Ketua Pegawai Eksekutif PREC.
Selain penyediaan tapak untuk kontena runcit, pelan perlaksanaan turut menyokong kerja pemasangan penuh kontena, keperluan teknikal, perlesenan dan perkara berbangkit.
Sokongan kewangan turut disediakan kepada bakal penyewa dan atau mana-mana syarikat yang berminat untuk membeli kontena atau menjadi sebahagian daripada kandungan Kontena Runcit SACC Walk. Pemasangan sebanyak 10 kontena runcit ini dijangka siap menjelang bulan Ramadan 2022.
Bagi menyokong usaha tersebut, pihak Tourism Selangor akan bertanggungjawab menyalurkan maklumat atau hebahan kepada pihak berminat untuk tujuan pembelian atau penyewaan, selain mengadakan acara atau aktiviti mempromosikan SACC Walk kepada orang ramai dalam mewujudkan kesedaran tentang daya tarikan di kawasan ini.
Tuan Azrul Shah Mohamad dalam sebuah kenyataan berkata, “Memorandum Persefaham atau MoU yang dimeterai pada hari ini menandakan sebuah lagi pencapaian pihak Tourism Selangor, terutamanya dalam pemerkasaan sektor peruncitan yang merupakan antara elemen terpenting dalam sektor pelancongan Negeri. Pihak Tourism Selangor sedia maklum tentang potensi besar sektor ini, serta mengalu-alukan idea-idea baharu serta di luar kotak, yang disambut-baik oleh orang awam”.
“Inisiatif ini juga adalah bertepatan dengan visi Kempen “Pusing Selangor Dulu” yang mengajak orang ramai ke tempat-tempat tumpuan seperti ke SACC Walk bagi merasa sendiri inovasi kepada pengalaman runcit dan beli-belah di sini”, tambah Tuan Azrul Shah.
En. Sr. Hj. Fakru Radzi Ab Ghani, dalam ucapannya berkata “Majlis ini menjadi saksi kepada kesepakatan kami untuk membangunkan “SACC Walk Retail Container” bertempat di SACC Walk, Shah Alam. Fenomena kontena terpakai yang dikomersialkan untuk tujuan “homestay”, ruang pejabat, kedai makan, dan peruncitan bukanlah sesuatu yang baharu.
“Justeru, kami percaya bahawa kolaborasi bersama Tourism Selangor dalam mengadakan kontena terpakai ini di tapak yang strategik seperti SACC Walk mampu menjadi daya tarikan tambahan kepada para pengunjung. Apatahlagi dengan kepelbagaian dan kelainan produk dan perkhidmatan yang bakal ditawarkan, kami percaya ia mempunyai kelebihan daya saing yang mampu memenangi hati orang ramai.”
Sebagai salah sebuah usaha proaktif dalam menetapkan semula atau “reset” industri pelancongan domestik Negara khususnya di Negeri Selangor, Kerajaan Negeri Selangor menerusi Tourism Selangor telah melancarkan Kempen Pusing Selangor Dulu”” pada Disember tahun lalu. Seorang selebriti tempatan; Che Puan Juliana Evans telah dilantik sebagai Duta Kempen ini yang digerakkan menerusi landasan digital, terutamanya laman media sosial rasmi Tourism Selangor; Facebook, Instagram, Twitter, aplikasi TikTok dan saluran YouTube.
Apa yang membanggakan, sejak dilancarkan, tandapagar #PusingSelangorDulu telah menerima sebanyak 22 juta reach di laman media sosial. Dalam masa yang sama, sasaran Kempen “Pusing Selangor Dulu” bakal diperluas dalam mencapai objektif menjadikan SACC Walk sebagai kawasan nukleus pelancongan baharu bagi Negeri Selangor.
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Sejak beberapa tahun yang lalu, teh Taiwan telah mendapat perhatian meluas di Malaysia. Kini, terdapat pesaing baru yang akan menggantikan tempatnya – Teh Ais Thai, minuman teh segar yang diperkaya dengan rasa teh Thai yang asli dan dibawakan oleh Chill Chill. Jenama ini diilhamkan oleh pemiliknya yang telah memperkenalkan Boat Noodle ke Malaysia.
Utara 5 F&B Sdn Bhd (U5FB) adalah satu jenama tempatan yang sedang berkembang maju dan bercita-cita untuk mewujudkan pelbagai konsep yang boleh dinikmati oleh semua rakyat Malaysia. Dalam tempoh 36 bulan, U5FB telah mengukuhkan lagi kedudukannya di Malaysia dengan pelancaran 55 cawangan di seluruh negara, menerusi jenama milik mereka iaitu Boat Noodle, Chill Chill, MKN dan C&C.
Chill Chill mempunyai sejarahnya tersendiri. Pada mulanya, Chill Chill diperkenalkan sebagai minuman teh Thai yang menjadi sebahagian daripada senarai menu di restoran Boat Noodle. Hasil sokongan kuat daripada peminat Boat Noodle, jenama Chill Chill kini semakin menyerlah dengan lebih lima juta cawan minuman berkenaan dijual. Pada akhir tahun lalu, Chill Chill telah memperkenalkan model kios. Langkah itu diambil bagi membolehkan rakyat Malaysia menikmati minuman Teh Thai kegemaran mereka di kios-kios, yang sebelum ini hanya boleh didapati di Boat Noodle. Dalam tempoh sembilan bulan sahaja, jenama yang diinspirasikan Thai ini telah beroperasi di lebih 17 lokasi di sekitar Lembah Klang dan Pulau Pinang.
“Saya tidak pernah lupa untuk memulakan hari saya dengan secawan teh tarik segar. Ketika beberapa lawatan pertama yang saya buat ke Thailand, saya telah merasa keenakan Teh Ais Thai (Cha Yen). Sejak daripada itu ia telah menjadi minuman pilihan saya jika tiada teh tarik. Keenakan itu membuatkan saya berfikir bahawa saya perlu memperkenalkan rasa nikmat Cha Yen ini kepada rakyat Malaysia.
Justeru itu, saya dan pasukan saya telah bekerja keras bersama-sama dengan sebuah syarikat Teh Thai bagi menghasilkan ramuan Cha Yen yang sempurna, iaitu versi yang lebih ‘kaw’, yang sesuai dengan citarasa peminat teh tempatan,” kata Pengasas Utara 5 F&B Sdn Bhd, Tony Lim.
Chill Chill hanya menggunakan bahan-bahan berkualiti tinggi yang diimport termasuklah campuran teh rahsia yang istimewa, bagi memastikan rakyat Malaysia dapat merasai pengalaman teh Thai yang terbaik. Chill Chill menawarkan lebih daripada 31 perisa minuman yang padat dengan rasa, semuanya diperbuat segar secara individu mengikut pesanan. Rasanya yang sedap, ditambah pula dengan pelbagai pilihan ‘topping’ yang unik, membolehkan semua orang menikmati Chill Chill yang sesuai dengan cita rasa masing-masing.
“Cara yang ideal untuk menikmati Chill Chill adalah goncang, minum, kemudian goncang lagi (shake, sip, shake) dan nikmati Chill Chill dalam tempoh 10 minit. Melalui cara ini anda akan dapat merasai pengalaman Chill Chill yang terbaik,” Tony mengesyorkan.
“Chill Chill bukan sekadar jenama, tetapi ianya adalah satu gaya hidup. Berpandukan kepada matlamat untuk membantu orang ramai Malaysia bersantai, kumpulkan semula tenaga dan meraikan kehidupan, kami mahu anda #chillchilllah,” tambah beliau lagi.
Berazam membawakan rasa Teh Thai yang sebenar untuk dinikmati oleh lebih ramai lagi rakyat Malaysia, Chill Chill telah merancang untuk membina 100 kios di seluruh negara menjelang penghujung 2018, dengan 50 kios beroperasi menjelang akhir 2017. Sementara itu, Chill Chill juga telah berjaya menembusi pasaran Indonesia serta Brunei, mengikuti jejak Boat Noodle ke luar negara. Kejayaan ini selari dengan rancangan perniagaan Chill Chill untuk memasuki pasaran Asia Tenggara secara lebih aggresif lagi.
Terdapat pelbagai pilihan minuman yang ditawarkan di Chill Chill pada harga berpatutan antara RM6.90 hingga RM12.90. Anda boleh memilih beraneka jenis ‘topping’ mengikut kegemaran anda seperti – serbuk Oreo, jeli kopi, krim putar, jeli ‘blue pea’ serta susu dan puding mangga. Antara minuman istimewa Chill Chill termasuklah Cha Yen (Teh Thai), Kaffe Yen (Kopi Thai), Cha Keow Yen (Teh Hijau Thai) dan Cha Manao Yen (Teh Lemon Thai).
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Biasanya air terjun ada di kawasan pergunungan atau bukit. Malah untuk sampai ke lokasi air terjun kita perlu merentas belantara dengan berjalan kaki selama beberapa jam sebelum sampai ke puncak air terjun.
Tapi pernah tak tengok air terjun dalam laut atau dikenali sebagai “underwater waterfall”?
Terletak di utara Pulau Yaeyamas di wilayah Okinawa, air terjun dalam laut ini dapat dilihat dengan jelas. Dikelilingi air jernih berwarna biru, “underwater waterfall” ini sebenarnya terbentuk dari gunung berapi yang telah tenggelam ke dasar laut.
Keadaan ini menghasilkan jurang di dalam laut dan ia seterusnya menyebabkan berlakunya fenomena keajaiban semulajadi iaitu “underwater waterfall” ini.
Sebagai tambahan info, salah satu “underwater waterfall” yang popular terletak di Mauritius, iaitu Alexandra Falls dengan “ketinggian” 700m di bawah paras laut.
Tetapi sebenarnya mengikut rekod, air terjun paling tinggi di dunia bukan terletak di darat tetapi di dalam lautan, iaitu di Denmark Strait dengan kedalaman 3500 meter.
Moga satu hari nanti kita semua ada kesempatan ke lokasi ini untuk menyaksikan keindahan alam semulajadinya.
Sumber berita : Zunita Ramli / gambar :robertmichaelpoole // National Geographic CNN BBC, Photojournalist
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...