Untuk pergi bercuti tak perlu bermalam, sebaliknya perjalanan day trip juga sangat berbaloi.
Asalkan dapat hilangkan stress dan bonding bersama insan tersayang. Kadang kala perjalanan sehari begini lebih menyeronokkan dan lebih puas hati.
Seperti perkongsian sahabat di Cuti-Cuti Low Bajet, Nurul Hani Suhadah, yang mengambil kesempatan day trip ke Sekinchan saja. Perjalanan pun tak ambil masa berjam-jam dan balik semula ke rumah sebelum menjelang tengah malam.
Ayuh, kita lihat perkongsian itinerary yang boleh dicuba bagi yang berminat untuk bercuti cara begini.
Dia turut menyenaraikan apa aktiviti menarik dan port makan best kena cuba kalau ke Sekinchan.
Cadangan aktiviti dan port makan best ; – Sewa basikal di AMG Bicycle Rental (boleh waze AMG Bicycle Rental) – Basikal boleh naik solo/duo RM 10 sejam – Basikal boleh naik 4 orang RM 50 sejam – Kayuh keluar ke jalan besar dan akan terus nampak bendang terbentang luas. Cari port ngam untuk berhenti dan boleh terus photoshoot. – Kena budget masa ya, ingatkan sejam tu cukup, campur termengah-mengah kayuh basikal dan gambar tak nampak kurus lagi lah, it take longer time sebenarnya. – Naik yang solo/duo better sebab tak penat sangat, tapi if naik basikal berempat dia ada joy tersendiri sebab ko boleh bergaduh sape tak kayuh or sape kayuh paling laju bla bla. – Laman Tebu Aidil – Selain bendang, ladang tebu ni dah macam port wajib kalau orang datang Sekinchan kot. Jadi haruslah ambil gambar. Cuma masa kami datang hari Rabu, kedai ni tutup.
Ads
Ads
Cadangan makanan : 1. Breakfast : Warung Kasuni (kena waze Pasar Awam Pekan Pasir Panjang Sekinchan, kedai dia kat sebelah pasar ni) Sini port favourite orang kampung makan roti sarang burung cicah kari kambing. Ada banyak pilihan menu sarapan lain seperti nasik lemak, lontong, mee goreng bodo.
2. Lunch : AZR Mentarang Fresh Sekinchan Port ni dah dua kali sis datang. Memang onz. Kalau nak try menu rare belangkas dan mentarang pun ada. Paling favourite mentarang celup tepung dan pepahat masak lemak cili api. Ada option untuk yang alergik takleh makan seafood, boleh opt for ikan.
3. Dinner : Nasi Goreng Melimpah (NGM) Nasi goreng dia sedap. Portion besar dan recommended for sharing. Kalau ramai boleh je terus ambil set yang RM 79.90, ada semua jenis haiwan atas tu. Tapi personal recommendation adalah ayam dan kambing. Kopi ais dia padu.
Ads
Mohon banyak-banyak bersabar ya kalau datang sini time peak hour especially waktu weekend atau public holiday.
Kalau nak menginap, boleh try vila ni, best gila, lawa sangat.
Villa tepi sawah ini dekat Sekinchan je. Siap ada private pool lagi. Jadi kita dah tak payah susah-susah nak travel jauh-jauh, kita bercuti di destinasi desa yang tenang, simple tapi view cantik. Nanti boleh bawa keluarga ke sini.
Alamat: Villa , Jalan Tali air 11 Ban, Sekinchan,Selangor
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Semakin banyak pilihan kemudahan pengangkutan awam yang selesa disediakan di Mlaysia buat penumpang, terutamanya yang bercadang bercuti di dalam negeri atau negara jiran terdekat. Layanan dan fasiliti sama seperti menaiki kapal terbang, itu yang boleh digambarkan mengenai perkhidmatan dalam koc kelas perniagaan yang diperkenalkan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bagi Perkhidmatan Tren Elektrik 2 (ETS2) bermula 11 oktober 2019.
70949168_2539901456072433_5498681586360516608_n.
Kemudahan seperti zon wifi percuma, ‘In-Train Entertainment’, butang bantuan, slot USB, soket kuasa tiga pin, lampu membaca sehinggalah kerusi yang boleh diputarkan 360 darjah, koc yang boleh memuatkan 36 penumpang pada satu-satu masa itu sememangnya menepati slogannya – ‘A Class of Its Own’. Malah, bukan itu sahaja, terdapat pelayan khas turut dikenali sebagai pramugara dan pramugari, yang akan mengedarkan makanan dan minuman kepada para penumpang, dan menariknya kesemua mereka sebenarnya mendapat latihan daripada syarikat penerbangan Malaysia Airlines Berhad sendiri.
100.
72891083_2649411875097526_6833816795032322048_n.
Menurut sumber Bernama , Gerabak kelas perniagaan adalah satu daripada enam gerabak ETS2 yang direka khas untuk penumpang yang mahukan lebih keselesaan sebagai pilihan untuk mereka yang mahukan kelainan tersendiri ketika menaiki perkhidmatan tren itu, selain dilengkapi kemudahan kondusif seiring jenama kelas perniagaan itu. Terdapat ciri-ciri khas pada koc perniagaan itu berkata, ‘In-Train Entertainment’ yang berupa seperti sebuah skrin di setiap tempat duduk penumpang boleh digunakan untuk mendengar muzik, menonton filem, melayari internet serta membuat tempahan makanan.
Semenjak KTMB mengumumkan harga tiket promosi pada 15 September lepas, tiket bagi tempoh perjalanan bermula hari ini sehingga 30 Oktober sudah habis terjual hanya dalam tempoh seminggu sahaja. Tiket promosi bagi perjalanan 1 November hingga 30 November pula akan mula dijual pada 15 Oktober 2019. Bagaimanapun, selepas harga promosi ini tamat tiket akan dijual mengikut konsep syarikat penerbangan yang mana harga tiket akan mengikut musim.
646503061e5e15586f7fe60f101f1796.
Terdapat dua trip perjalanan sehari bagi perkhidmatan ETS2 berkenaan iaitu Kuala Lumpur ke Padang Besar dan Padang Besar ke Kuala Lumpur.Orang ramai boleh mendapatkan maklumat lanjut berhubung ETS2 di laman sesawang rasmi KTMB, www.ktmb.com.my atau ktmberhad (Facebook), ktmbofficial (Instagram), @ktm_berhad (Twitter) atau menerusi Pusat Panggilan 24 jam KTMB di talian 03-22661200.
Ikuti pengalaman seorang kakitangan ETS2 ketika menjalankan tugas di koc perniagaan ETS2 yang mendapat perkongsian ramai netizen di sosial media.
Guys.
Nah paksu belanja korang semua apa yang best dalam koc koc ETS Business Class. Selain ruang yang lebih selesa, besar dan luas, koc ini juga sangatlah best sebab hampir setara dengan kapal terbang yang nun terbang tinggi di atas. Bergerak dengan kelajuan yang lebih pantas. Ditemani “krew-krew tren yang manis, segak, peramah dan ganas”……memberikan satu pengalaman yang indah (paksu gerenti semua puas). Paksu memang kerlas!!!!
Dan untuk sepanjang bulan OKTOBER tiket untuk ETS Business Class dah SOLD OUT (itu berita PANAS).
Harga promosi cepat beli..
10 benda best yang ada dalam ETS Business Class,
TV LCD xnak bagi korang boring .
Selamat datang ke ETS Business Class. Yang penting paksu duta dia……panassssss!!!!.
Ruang seat yang lebih selesa dan luas.
Reading light.
Makanan percuma disajikan (menu ikut paksu nak bagi ok tak boleh demand dan hanya untuk perjalanan jarak jauh sahaja ya tuan puan). Yang dekat-dekat dapat welcome drink saja itu pun perjalanan KL-Ipoh harap jelas dan terang jangan kata paksu salah lagi maklumat hahaha!!.
Power soket pada setiap seat memang kerlasss
1. Seat single, selesa dan ruang yang lebih luas.
2. Seat boleh pusing/laras mengikut arah perjalanan bebas.
3. Punya TV LCD di setiap kerusi (boleh tengok movie, maklumat berkenaaan ets, mendengar lagu dan boleh order makanan dengan lebih pantas.
4. Power soket ada di setiap seat (kerlasss).
5. Hanya punya untuk 36 seat dan boleh muatkan 36 passengers (lebih privasy tanpa ada gangguan makhluk halus ).
6. Welcome drink/meal percuma disajikan (itu paling vasss).
7. Wifi percuma.
8. Onboard System
9. Amenity Kit.
10. Sebab paksu yang kerja tren tu nanti bersama kawan-kawan yang sangat awesome dan gorgeos!!!! (Ini sebab paling meletopssss kenapa korang perlu cuba ETS Business Class).
Jom korang pakat ramai-ramai hebahkan dan bawak mak, abah, kakak, abang, pakcik, makcik, atuk nenek, sedara mara, sahabat, kawan membawang naik tren ETS2 dan kita rasai pengalaman bercuti dengan keretapi yang baru ni…..kompem korang semua PUASSSS!
Kalau nak datang Penchalang Resort Perak, tempat ini tak jauh dari Lumut. Resort ini berkonsepkan homestay yang sesuai nak buat aktiviti ramai-ramai dengan keluarga atau reunion bersama kawan.
Healing Di Penchalang Resort Perak
Di sini ada lebih kurang 10 unit rumah cottage boleh disewa dengan private pool yang cukup besar. Jadi, jangan risau nak bawa anak-anak yang suka main air, memang sesuai sangat.
Kemudian kalau rasa nak buat aktiviti teambuilding atau majlis kahwin kat sini pun boleh sebab memang ada disediakan dewan berpentas bumbung yang luas.
Kiranya memang sesuailah sangat buat family day dekat sini kerana mampu menampung tetamu yang ramai serentak dengan kawasan parking berpagar.
Tiket mandi kolam:
Dewasa RM 7
Kanak² RM 5
Harga sewa satu unit cottage
RM 160 hingga RM 200 ikut jenis
Menarik, bukan? Owh ya, alang-alang dah datang ke arah utara, boleh lah plan ke sini dengan keluarga tersayang ya. Sesuai untuk bawa keluarga yang besar.
Selamat bercuti!
Sentiasa up to date tentang tempat healing dan relax dengan LIBUR. Berlibur dan download seeNI sekarang!
Jualan Mega Malaysia merupakan inisiatif oleh The Melium Group dengan kerjasama Malaysia Sekretariat Shopping yang bertujuan untuk menarik pelancong luar Negara untuk membeli-belah barangan berjenama mewah di Kuala Lumpur.
Ia melambangkan komitmen pengusaha jualan sektor swasta bagi menyokong usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai syurga membeli-belah,terutamanya bagi barangan gaya hidup berjenama mewah.
Beberapa tahun kebelakangan ini,terdapat perkembangan yang besar dalam sektor retail dan ia telah memberi impak yang positif dalam industri pelancongan. Pada tahun 2015,buat pertama kali,membeli-belah menjadi penyumbang perbelanjaan pelancong utama iaitu 31.1%,menjadikannya perbelanjaan yang lebih tinggi daripada kos perbelanjaan penginapan.
Trend berterusan sehingga 2016 dengan peningkatan perbelanjaan pelancong untuk membeli-belah sebanyak 31.7%.Kami juga melihat peningkatan dalam jumlah yang dibelanjakan oleh pelancong untuk membeli-belah.
Pada 2016,pelancong membelanjakan RM26.03 bilion untuk membeli-belah sahaja,meningkat sehingga 20.3% daripada RM21.63 bilion pada tahun sebelumnya.
Sementara itu,perbelanjaan kapita juga meningkat daripada RM841.1 pada tahun 2015 kepada RM972.2 pada 2016,” menurut YBhg.Datuk Hj.Ab Ghaffar B. A Thambi,Ketua Setiausaha,Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan ketika berucap pada majlis pelancaran di Pavilion Kuala Lumpur.
Kini terdapat perubahan dalam perniagaan runcit mewah di seluruh dunia,di mana aktiviti membeli-belah menjadi daya penggerak yang kuat dalam perancangan percutian. Jika pada masa lalu,masa lapang menjadi motivasi utama untuk percutian,hari ini percutian untuk membeli-belah telah menjadi trend dan penentu dalam menentukan destinasi untuk bercuti. Pelancong juga semakin minat untuk memilih destinasi mereka berdasarkan di mana mereka boleh turut membeli-belah dan trend ini mempunyai kesan yang besar untuk jenama mewah dan fesyen.
Terdapat banyak pusat membeli-belah di seluruh dunia serta zon membeli-belah seperti Oxford Street di London, Aveneu des Champ Elysees di Paris yang telah berjaya menjadi destinasi membeli-belah yang perlu dilawati tarikan pelancong.
The Melium Group ialah kumpulan jualan terkemuka di Malaysia dalam bidang fesyen dan gaya hidup mewah jenama antarabangsa yang menawarkan pelbagai jenama antarabangsa termasuk Givenchy, Lanvin,Roger Vivier,TOD’S,Hackett London,Max Mara,MCM,Stuart Weitzman,Emilio Pucci,Aigner dan label Farah Khan yang dijual di peringkat antara bangsa.
Bagi terus mempromosikan aktiviti membeli-belah sebagai salah satu dari pelbagai produk pelancongan sedia ada,Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan bersama-sama dengan Tourisn Malaysia telah mencipta slogan baru bagi tujuan penjenamaan Shopping Malaysia iaitu”tawaran dan pengalaman hebat.”Tourism Malaysia juga akan memperkenalkan inisiatif pemasaran dan promosi usaha dalam talian.
Manakala ikon membeli-belah,Miss SHOPhia bertindak sebagai “sahabat membeli-belah”di semua platform media sosial. “Tourism Malaysia akan turut memberi tumpuan lebih dalam menganjurkan kempen taktikal di luar negara dengan pasaran Indonesia,Vietnam,Brunei,Singapura,Thailand,China,Hong Kong,India dan Bangladesh,” kata Manoharan Periasamy,Pengarah Pembangunan Pakej Tourism Malaysia.
Kempen akan memberi penekanan kepada penyampaian mesej bahawa pengalaman membeli-belah di Malaysia kepada pelancong adalah menarik,menyeronokkan,menghiburkan dan dengan harga yang menakjubkan.
TV Sarawak (TVS) sekali lagi tampil dengan program baharu yang menjanjikan pengalaman penuh warna-warni dan sarat dengan elemen budaya serta keindahan alam semula jadi.‘Sumandak...